Trendy w marketingu internetowym w 2022 roku by FASTSITE

Dbanie o widoczność w sieci oznacza śledzenie trendów w marketingu internetowym. Stąd nasz drugi artykuł o prognozach na 2022. Ponownie postawiliśmy na własne przemyślenia, zamiast wyręczyć się popularnymi raportami. Poza tym zapytaliśmy się naszej społeczności na LinkedIn o najistotniejszy kierunek w marketingu internetowym. Nasze wnioski i wyniki ankiety poznacie czytając ten artykuł. 

Jesteśmy FASTSITE, budujemy obecność w internecie. Wspieramy firmy, freelancerów, influencerów czy NGO-sy w rozwijaniu swojej marki w sieci. Ten artykuł skierowany jest do przedsiębiorców chcących rozwijać swoją widoczność w internecie. Zobacz też: 

Video treści z najlepszym wynikiem w ankiecie FASTSITE

Wyniki ankiety nie były dla nas zaskoczeniem, ⅔ wskazań na video treści i chatboty na drugim miejscu wpisują się w naszą analizę i potwierdzają nasze wnioski. 1,2 miliarda użytkowników TikTok’a, Instagram wprowadzający Reels’y, YouTube udstępniający Shorts’y pokazują tylko jak wysokim zainteresowaniem cieszy się format krótkich treści audiowizualnych w internecie. 

Jak zatem zaadaptować video do komunikacji przedsiębiorstwa w internecie? Media społecznościowe to kopalnia wartościowych materiałów, które pozwalają zdobyć nowe umiejętności lub poznać ciekawe informacje. Krótkie formaty audiowizualne nadają się zatem do edukowania odbiorców, czyli stosowania content marketingu. Kreacje mogą być różne, na przykład firmy szkoleniowe mogą przemycać fragmenty szkoleń w formie krótkich teaserów. Ograniczeniem jest tylko i wyłącznie pomysłowość twórców kreacji. 

Chatbot zawsze na posterunku 

Według badań firmy Tidio, polskiego startupu rozwijającego chatboty dla MŚP, 68% ankietowanych jest gotowych oddać w ręce sztucznej technologii planowanie domowego budżetu i obowiązków. Zaletą zastosowania chatbotów w obsłudze klienta, zwłaszcza w e-commerce, jest ich permanentna gotowość do działania. Nawet jeśli algorytm nie będzie znał odpowiedzi na zapytanie klienta, to przekażę je dalej i umożliwi szybsze rozwiązanie problemu. 

W przeciwieństwie do voicebotów, chatboty nie są tak odrzucające dla odbiorców. Potwierdza to internetowy research. W minionym roku roboty głosowe cieszyły się wybitnie złą sławą, zwłaszcza u tych, którzy nie potrzebują fotowoltaiki! Komunikacja pisemna nie jest aż tak personalnie odbierana jak rozmowa głosowa, stąd wywołuje mniejszy dyskomfort u jej uczestnika. Dlatego warto zastanowić się nad obsadzeniem chatbota w roli internetowego recepcjonisty swojego biznesu. 

Transparentna działalność, szczera komunikacja 

Miniony rok pokazał, że kłamstwa i manipulacje stosunkowo łatwo zdemaskować. Kopiowanie treści, reklamowanie szkodliwych produktów i inne niegodziwości prędzej czy później wychodzą na światło dzienne i godzą w reputację przyłapanych. Dotyczy to zarówno influencerów, osobistości medialne, jak i przedsiębiorców i firmy. Biznes odpowiedzialny społecznie realizowany za pomocą samych sloganów i nieznaczących akcji odbija się negatywnie na marce. 

Stąd przewidujemy, że rola transparentności, rozumianej jako szczerość i prawdomówność będzie odgrywać coraz większą rolę. Liczba organizacji fact-checkingowych stale rośnie, dlatego prawdopodobieństwo wykrycia nieścisłości staje się dużo wyższe. Stąd działania takie jak greenwashing w długiej perspektywie wpłyną negatywnie na wizerunek i reputację marki.

Mikroinfluencerzy lepiej integrują małe społeczności 

Jaki dzisiaj jest wymarzony zawód przeciętnego nastolatka? Influencer, YouTuber, TikToker. Abstrahując od zasadności takiego zajęcia, nie możemy przejść obojętnie od tego, że bycie dzisiaj social mediowym celebrytą jest po prostu modne. Dotychczas światło fleszy i biznesu skupiało się na osobach o zasięgach liczonych w milionach lub przynajmniej setkach tysięcy. Jednak z czasem koszty takich współprac oderwały się od mierzalnych efektów liczonych dotarciem do ściśle określonego grona odbiorców. 

Naszym zdaniem, najbliższy rok pokaże, że mniejsi influencerzy znacznie lepiej trafiają do swoich odbiorców pozostając z nimi w bliskim kontakcie. Według nas działania kierunkowe z wykorzystaniem kilku osobowości będą skutkować znacznie lepszym dotarciem do docelowego odbiorcy. Silnie eksploatowane konta popularnych influencerów stają się po prostu coraz mniej przekonujące. Rekomendacja od kogoś bliższego będzie zatem znaczyła więcej, niż wykorzystanie znanej twarzy w kampanii. 

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? 

Chcemy jeszcze podkreślić jeszcze dwa trendy. Opisujemy je zbiorczo, ponieważ ich charakter nie jest aż tak uniwersalny jak wyżej wymienione inspiracje. 

  • Archetyp buntownika – wyjście poza schemat jest bardzo pociągające. Pokazała to choćby reakcja niektórych marek na młodzieżowe słowo roku. Niektóre marki, takie jak Pizza Giuseppe, Inpost czy Samsung zażartowały sobie z prób wplecenia “młodzieżowych” słów przez marketerów. Spotkało się to z pozytywną reakcją odbiorców znudzonych kolejnymi próbami kreacji zawierających zwycięskie słowa. 
  • Wzmocnienie marki lokalnej – stawianie się w kontrze globalizacji nie jest niczym nowym, jednak w połączeniu ze wzrostem znaczeniu mikroinfluencerów nabiera to większej siły przebicia. W dobie niedoborów materiałów i opóźnień w dostawach, marki o charakterze lokalnym mogą zapewnić swoim konsumentom terminową realizację zamówień. Tym samym zyskują zadowolonych klientów i ambasadorów marki. 

Podsumowanie

Jak to w przypadku takich prognoz bywa, nie wiemy czy wszystkie nasze obserwacje sprawdzą się w 2022 roku. Mamy jednak pewność, że postawienie na przejrzystą komunikację zawsze będzie dobrym wyborem. Narzędzia się zmieniają, ale pewne zasady są uniwersalne. Co do narzędzi, to bez wątpienia krótkie treści video w dalszym ciągu będą zyskiwały na znaczeniu. Jeśli potrzebujesz porozmawiać o rozwoju obecności Twojej firmy w sieci napisz do nas. Z przyjemnością skonsultujemy Twoje pomysły i podzielimy się naszymi pomysłami. Do usłyszenia! 

 

Wystartuj z nami!

hello@fastsite.pl

Błąd: Brak formularza kontaktowego.